Thursday, July 9, 2009

马来西亚教育制度可悲的一天!A pathetic day for Malaysian Educational System

今天一大早就从温暖的狗窝爬起来!闲着没事做,就拿星洲日报来看!!看这报上的头条新闻, 我只能唉声叹气的说“马来西亚已经无可就药咯”!!!副首相兼教育部长丹斯里慕尤丁在昨日(8/9/09)在布城宣布废除中,小学以英语教数学以及科学的政策;而且从2012年起, 分阶段的让各源流的小学恢复以母语教导数理科, 中学就恢复国语教导数理科!

对于小学而言, 我有所保留, 甚至对杏坛来说,可能是求之不得,无言感激;不过对于中学来说, 却是在开倒车!曾在2004年成为一位临教的我, 对小学生要面对着双语教学的数理科的压力, 真是惨不忍睹!对于那些成绩优等的学生, 双语教学并不是一件大不了的事!那么试想想那些中等,中下以及乡村的学生(并不是每位乡村的学生都差的咯),要说一句简单的英语,都成了问题, 更何况要他们以英语来学习数理!那不是比登天还要难吗?所以, 教育部刚宣布了要以母语教导数理科, 然后增长了每周学习英语的时间, 这是一件利多于弊的措施!至少让小学生们在小学巩固了英语的基础(不要像我这样, 英语的基础还是很差), 到了中学, 才让他们以英语来学数理! 那也还未迟吧!!

可悲的是,教育部就连中学也废除了以英语来教导数理!(好像回去了我的那个年代),然后在中六及大学预备班才恢复英语教学, 这像话吗?中学的数理科以国语教导, 政府不是在开倒车吗?要知道中学这个阶段已经能让学生们接触到国际的轨迹了!许多国际性质的比赛例如:南澳英语测试,Olympia Mathematic, Olympia Physic, Singapore Asean Scholarship Exam etc..都是用着英语!更何况,很多学校都在鼓励学生们打网上寻找资料,甚至网上教学!试问一下,网上的资料都是用着国语吗?还有大学的教学都用国语吗?就算末末教授用着教授用着国语教学,那大学里的论文,参考书都是用着国语吗?我就是一个很好的例子!在沙大的图书馆看到了以国语为主的医学教科书, 所有的学生, 包括马来学生, 看都不去看咯!七年了, 那本书在那书柜里,位置到现在还没被人移过!

不过,令本人就愤怒的是竟然有一群井底之蛙,以丹斯里依斯迈胡先教授为主席的马来作家协会竟然声称着他们的斗争并为结束,他们要坚持在中六甚至大学都用马来语来教导数理科!他们认为马来语能成为知识语言,甚至有朝一日,马来语能够成为全球所用的语言!我呸!真是白痴人说梦话!他们竟然觉得马来西亚能够像日本,德国以及法国那样!不要忘记, 日本, 德国以及法国己是发展国家, 在科技, 医药, 教育以及经济上都已达到了一级的水准!他们所达到的发展程度,甚至在马来西亚还没独立或成立之前,都有了一定的水平, 在国际上的知名度, 都是家喻户晓的!大马要拿什么来比?比贪污,比公务员的态度还可以啦!要比起经济,教育,医药, 科技都不及邻国新加坡!比起旅游,农业都不如泰国!那你们告诉我,马来西亚要拿什么跟人家比! 咳, 这班青蛙还不是死活!这个措施, 是关系到大马学生们的未来, 甚至马来西亚的未来!这个措施实行过后, 大马学生在国际舞台的竞争力,又会演变到怎样的地步?我们就拭目以待!不过, 本人认为, 肯定不会是一件好事!!

对于本人而言,我很早就对马来西亚的教育制度失去了信心!老一代有“料”的教师退休过后, 年轻一代的教师(因为大多数都是由固打或优先权制度训练出来的姓马的教师),我真的不敢去看!他们的素质, 都是让人质疑的!!我唯一能做的是,尽量巩固自己的经济能力,送自己的孩子到外国去求学咯!

我们尊贵的前首相敦马哈迪医生在他的部落格发表了他对教育部废除中,小学以英语教数理科的政策:

"""1. Saya berasa amat sedih apabila membaca laporan berkenaan demonstrasi yang dipimpin oleh tokoh sastera Melayu menentang pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

2. Kononnya ini akan menidakkan kebolehan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam ilmu ini. Konon ia akan mengurangkan perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

3. Kita harus ingat bahawa pelajaran bukan semata-mata untuk memaju atau mengembangkan bahasa. Pelajaran adalah untuk penguasaan ilmu, pelbagai jenis ilmu.

4. Yang boleh meningkatkan taraf dan kemajuan bahasa ialah matapelajaran bahasa itu sendiri dan diperingkat yang lebih tinggi mata pelajaran sastera.

5. Sains dan matematik tidak mungkin menolong kemajuan bahasa, khususnya bahasa Melayu.

6. Ini disebabkan bahasa sains dan matematik bukan daripada bahasa Melayu. Sebahagian besar daripada perkataan-perkataan dalam mata pelajaran ini adalah dalam bahasa Latin yang di-Inggeriskan.

7. Memang benar kita boleh Melayu-kan perkataan-perkataan ini, seperti juga kita Melayu-kan perkataan daripada lain-lain bahasa.

8. Memang boleh tetapi perkataan-perkataan sains bukan satu dua tapi beratus-ratus. Dan perkataan ini menjadi asas kepada perkataan yang mempunyai makna yang amat berlainan.

9. Umpamanya perkataan Oxygen (Oksigen) - satu jenis gas. Derivative (cabang) daripada perkataan ini adalah seperti berikut;
• Oxygenation
• Oxidation
• Oxide
• Oxidants
• Deoxydation
• Oxidise
• Oxidification
• Dioxide
• Monoxide
• Peroxide

10. Ini hanya bagi satu elemen daripada sebanyak 120 (118) elemen.

11. Tiap satu mempunyai banyak derivative. Tetapi ada perkataan-perkataan lain yang hanya untuk ilmu sains. Jika semuanya nak di-Melayukan, bahasa Melayu akan bertukar menjadi bahasa Inggeris, ejaan lain bunyi semacam. Sebenarnya ia bukan bahasa Melayu lagi.

12. Ilmu sains dan matematik bukan ilmu yang statik. Ilmu-ilmu ini berkembang sepanjang masa. Tiap hari ada hasil kaji selidik, penerokaan, ciptaan dan perluasan yang diperkenal melalui ratusan kertas-kertas yang ditulis.

13. Hampir semua ditulis dalam bahasa Inggeris. Untuk menterjemah tulisan ini kita perlu orang yang fasih dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dan faham ilmu yang hendak diterjemah.

14. Kita ada beberapa kerat sahaja orang yang berkebolehan seperti ini. Itupun dalam dua tiga bidang sahaja. Orang yang layak seperti ini tidak berminat menjadi penterjemah seumur hidup. Apabila sains dan matematik diajar dalam bahasa Melayu, orang seperti ini tidak akan ada lagi. Bagaimanakah kita hendak ikuti perkembangan ilmu sains?

15. Sebaliknya kertas ilmiah akan terus dikeluarkan beratus-ratus lagi, semuanya dalam bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain. Maka tanpa kebolehan menterjemah semua ilmu baru ini akan tertinggallah orang Melayu dalam bidang ilmu yang amat penting di zaman ini.

16. Kalau kita masih tidak dapat menerima kenyataan di atas, kaji sahaja jumlah Phd dalam bidang sains yang hanya belajar sains dalam bahasa Melayu dan tidak faham bahasa Inggeris. Berapa ramaikah daripada pakar dalam bidang perubatan yang hanya belajar dalam bahasa Melayu, tanpa buku dalam bahasa Inggeris sebagai buku teks.

17. Apakah penuntut luar bandar tidak dapat menguasai bahasa Inggeris?

18. Sekali lagi perhitungan perlu dibuat berkenaan jumlah mereka yang dari kampung yang memegang jawatan tinggi dalam Kerajaan dan swasta kerana lulus dalam bahasa Inggeris dan mampu berhujah dalam bahasa berkenaan. Yang menentang PPSMI pun dari kampung juga tetapi dapat kelulusan bahasa Inggeris. Bahkan mereka sering berbahasa Inggeris.

19. Duta dan diplomat kita, berapa ramaikah yang hanya boleh bertutur kata dalam bahasa Melayu yang memegang jawatan penting dalam Kementerian Luar?

20. Pakar sains dan perubatan dan juga pegawai tinggi Kerajaan sering dikehendaki mengambil bahagian dalam persidangan antarabangsa. Apakah mereka dapat berhujah dan mengambil bahagian secara berkesan dengan mengguna hanya bahasa Melayu?

21. Saya bukan hendak memandang rendah bahasa bangsa saya sendiri. Tetapi saya perlu terima hakikat yang sebenar.

22. Bahasa sesuatu bangsa akan dipelajari oleh orang asing jika bangsa itu amat maju dan terkenal dengan ilmu yang dimiliki dan diterokai olehnya. Demikian sebelum abad ke-15 Masihi orang Eropah terpaksa belajar bahasa Arab kerana tamadun Islam pada masa itu gah dan amat dihormati. Tetapi selepas orang Islam ketepikan sains, ilmu perubatan dan hisab, orang Eropah tidak lagi mempelajari bahasa Arab. Sebaliknya orang Arab dan Islam terpaksa belajar bahasa Eropah.

23. Jika kita ingin bahasa Melayu digunakan dengan meluas kita perlu majukan diri kita dalam semua bidang terutama bidang ilmu dahulu. Sebelum daripada itu minat untuk belajar bahasa Melayu akan terhad kepada sekumpulan kecil sahaja.

24. Kita belajar sains dan matematik untuk memajukan bangsa kita supaya satu hari mungkin kita akan terkenal berkenaan dengan penerokaan dan kajiselidik oleh kita dan orang lain akan belajar bahasa kita untuk mendapat ilmu yang diteroka oleh kita.

25. Penguasaan ilmu amat penting bagi masa depan seseorang. Janganlah kita perjudikan masa depan anak orang kerana kononnya kita seorang nasionalis yang begitu sayang kepada bahasa kita. Sayang bahasa tidak boleh melebihi sayang bangsa. Mereka yang sayang bangsa mereka ingin lihat bangsa mereka maju, berilmu dan dihormati dunia. Hanya kerana boleh bertuturkata dalam bahasa sendiri tidak akan menjadikan bangsa kita dihormati dan disegani orang.

26. Akan rosaklah bangsa dan negara jika dasar negara ditentukan oleh orang yang berdemonstrasi. Lebih rosak lagi jika yang berdemonstrasi didalangi oleh politik pembangkang.""
From: Tun Dr. Mahatir
Resources: Dr Mahatir's Blog

I am extremely agree with Tun Dr Mahatir Mohd, our ex prime minister with my upper limbs and lower limbs raise....many people already foresee that malaysia educational system will become worse in the near future. The implementation of the BM into math and science will worsen the current situation.....hai....civilian like us have no say into government policy..but this is the stupiest policy ever made by them...the only thing we can do now is to keep our fingers and toes cross and hope for the best for the younger generation...If not, there are alway international schools for us in Malaysia...

4 comments:

  1. so troublesome to write comment on ur blog..:p..my pleasure of be the first to comment about this post!!! So long sumore with long mandarin paragraphs, but voice out my opinions as well. True enuf, I think secondary skol shud remain to use English. Primary skol shud enhance and master english proficiency. I experienced those changes from Mandarin to BM to English in form6. It depends on adaptability of individual. Less educational ppl or low SES ppl will ve disadvantage on tis. Unless great effort and initiative is really taken.

    ReplyDelete
  2. No matter how..we also can't do much..we pray hard that the policy will change again in the near future...

    ReplyDelete
  3. i think msia has been having overnight policy after 8 March 08. Things just change overnight...:p

    ReplyDelete